Інтегрований урок з позакласного читання, української мови та образотворчого мистецтва.
Мета: продовжувати ознайомлення учнів із традиційними українськими святами, з писанками як видом народного мистецтва; узагальнити та систематизувати знання дітей про Великодні свята; удосконалювати вміння визначати тему та мету твору, навички виразного емоційного читання віршованих творів; закріпити знання учнів про прислівник як частину мови; формувати вміння розпізнавати прислівник серед інших частин мови; розвивати пізнавальний інтерес, творчі здібності, естетичний смак, уяву, фантазію; виховувати любов і пошану до народних традицій і звичаїв, культуру праці, почуття захоплення красою створених власноруч листівок-витинанок; уміння працювати в парах, індивідуально.
Обладнання: ілюстрації (великодні листівки, малюнки писанок, фотокартки до свята Великдень); атрибути (українські вишиті рушники, випечена паска, писанки, дряпанки, крашанки, кошик, вірші на окремих аркушах, шаблони витинанок, кольоровий папір, клей, ножиці, щіточки для клею, серветки, музичний супровід.
Тип уроку: поглиблення і закріплення знань, формування практичних умінь і навичок.
Хід уроку
І. Організаційний момент
- Доброго дня! Сьогодні до нас завітали гості. Тож давайте їх привітаємо.
Добрий день!
У добрий час, радо ми вітаєм вас.
Здоров’я, щастя, радості вам бажаємо.
Урок незвичайний розпочинаємо.
ІІ. Створення емоційного настрою
Закінчилася перерва. Налаштуємось на урок:
Учитель:
«Ви – найкращі»
«Ви – активні»
«Ви – розумні»
«Ви – винахідливі»
«Я люблю вас»
Учні:
«Ми – найкращі»
«Ми – активні»
«Ми – розумні»
«Ми – винахідливі»
«Ми – любимо Вас»
ІІІ. Повідомлення теми завдань уроку
Вправа «Передбачення»
– Прочитайте тему уроку. Про що саме йтиметься на нашому уроці?
– Так, ми говоритимемо про свято Великдень, дізнаємося багато цікавого, а також повторимо «Прислівник» і виготовимо Великодню листівку, мандруючи Великодньою Країною.
– Вправа «Очікування». «Мікрофон»
– Я хочу, щоб урок наш був продуктивним.
– А яким ви хочете бачити наш урок?
(Цікавим, повчальним, казковим, продуктивним, веселим, світлим, загадковим, творчим).
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1. Гра «Асоціативний кущ»
– З чим ви асоціюєте слово «Великдень»
- Тож розпочинаймо нашу мандрівку по Великодній Країні.
– З’ясуймо значення цих слів. (Підготовлені діти зачитують значення слів.)
Перша зупинка Великдень.
(Текст надрукований у довіднику.)
– Навесні, коли природа пробуджується від зимового сну і земля починає одягатися у барвисте вбрання, люди святкують одне з найбільших і найгарніших християнських свят – День Воскресіння Ісуса Христа – Великдень, тобто «Великий день». В Україні його святкують з Х століття. Дата відзначення свята міняється кожного року (не раніше 4 квітня й не пізніше 8 травня).
На Великдень, у неділю вранці після церковної служби, люди вітаються одне з одним такими словами: «Христос воскрес!» А відповідають на це: «Воістину Воскрес!» По-іншому в народі називається це свято – Пасха.
(В довіднику текст).
«Паска» – (слайд 1)
– Майже по всій Україні Великодній хліб називають «паскою».
Випікають паски з найкращих сортів пшеничного борошна. Кожна господиня має свій спосіб приготування паски, що робить її неповторною.
Раніше перед тим, як випікати паску, господиня білила й прибирала хату. Сама вона чистенько вбиралася, одягала білу сорочку. З чистими і світлими думками, з веселим настроєм вона замішувала паску. Спекти добру паску – це найважливіша подія на Великдень, адже з того, якою вона спечеться, робили висновок про долю всієї сім’ї.
В Україні з давніх-давен шанували хліб та вироби з нього. І на великоднє свято існує звичай випікати смачний здобний хліб, названий паскою.
– Символами Великодня є великодні яйця:
– писанки
– крашанки
– дряпанки
– крапанки.
Робота в парах «Гра Великоднє яйце».
– Кожна пара одержує окремі картки з описом техніки виготовлення великодніх яєць, їх назвами та зображеннями. Потрібно підібрати правильну назву, малюнок до опису і техніку виготовлення.
– Наші земляки мандрували далекими світами, і скрізь, де побували українці, прижилася писанка. В Канаді їй навіть спорудили пам’ятник заввишки 10 метрів. Гігантська писанка в місті Альберті стала символом українців цієї країни. Вона весь час крутиться (слайд).
– На Прикарпатті у місті Коломиї з нагоди 2000 років від дня народження Ісуса Христа споруджено музей «Писанка» у вигляді великоднього яйця заввишки 13 метрів. Тут експонується близько 6-ти тисяч писанок з різних куточків України та світу (слайд).
Фізкультхвилинка
– Давайте погаюємо. (Взявшись за руки діти виконують гаївку).
Зупинка «Літературна»
У кожного з вас є аркуш з віршами. Зараз ми ознайомимося з ними.
** Опрацювання вірша В.Федоренко «Розлилося сонечко весною»
Розлилося сонечко весною
Золотою фарбою ясною.
Небо кинуло на землю блакить,
А бузок — духмяність суцвіть.
Тії барви весняні я змішала,
На Великдень писанку змалювала.
Вийшло справді дуже красиве
Великоднє барвистеє диво!
- Читання вголос (1-2 учні)
- Чи є незрозумілі вам слова? Як ви розумієте слово «барвистеє»? (Відповіді дітей).
- Хто є героєм цього вірша? Звідки довідались? Зачитати (дівчинка)
- Які слова римуються? Зачитати.
- Як ви розумієте ці рядочки:
Небо кинуло на землю блакить,
А бузок – духмяність суцвіть?
- У якому значенні їх вжито? (в переносному)
- Зачитати ще рядочки вжиті в переносному значенні
- Що відчувала дівчинка, малюючи писанку? (Відповіді дітей).
- З якою метою автор написав цього вірша? (Відповіді дітей).
- Яка його тема? (Відповіді дітей).
** Опрацювання вірша «Великодні писанки» В.Федоренко
ВЕЛИКОДНІ ПИСАНКИ
Великодні писанки — справжнє диво:
Все так чітко, правильно і красиво.
На них диво-лебеді випливають
І квітки чарівнії розквітають.
Кожна наша писанка — то перлина,
Бо старалась-малювала кожная дитина.
Всі писанки-мальовано барвисті,
Як дівчата-красуні в намисті.
- Виразне читання вчителем
- Як називає автор писанки у вірші? (диво)
- Як автор описує писанки? (диво-лебеді, квітки)
- Самостійне читання вірша учнями
- З чим і з ким порівнює автор у вірші писанки? (перлина, дівчата-красуні)
Наступна зупинка «Мовна»
** Стратегія «Кубування»
– Завітав сьогодні в клас
На урок знову до нас
Кубик, діти, не простий,
Кубик, діти, чарівний.
Він доріжку прокладає,
Знання наші перевіряє.
(показ «Кубика»).
– Він просить знайти і зачитати слова. А які? Дізнаєтесь, коли розшифруєте слово.
Гра «Дешифрувальник»
20, 21, 14, 22, 16, 3, 18. 3, 15.
(Прислівник).
– Прислівники чітко, правильно, красиво.( вірш В.Федоренка «Великодні писанки».
– Відкрийте зошити (для економії часу число і класна робота ми записали).
– Позначте свій настрій на уроці на полях зошита (малюють смайлики настрою: )
Запишіть тему: «Прислівник». І випишіть прислівник: чітко, правильно, красиво.
– Зачитайте прикметники (справжнє, чарівнії, барвисті).
– Утворіть прислівники (По-справжньому, чарівно барвисто).
– Щоб помилок не допускати, треба правила добре знати.
– Як ви їх знаєте, покажете, «Кубику, кружляючи на «Каруселі».
Гра «Карусель» (показ слайда).
(Діти – 5 чоловік стають в зовнішнє коло, а 5 чоловік – у внутрішнє: обличчям один до одного, одні ставлять питання по темі: «Прислівник». а інші відповідають по черзі).
– Молодці, добре знаєте правила.
– Наступне завдання:
– В народі кажуть «Красиво писати – красу творити».
– Зошит свій поправте
– І під нахилом тримайте
– Не нахиляйтесь
– А я подивлюся як ви стараєтесь.
Каліграфічна хвилинка
Ве ли кд ень Великдень
Великдень – найбільше християнське свято.
Зупинка “Творча»
V. Розгляд зразка вітальної листівки
– На сьогоднішньому уроці ви будете створювати ось таку вітальну листівку до Великодня. На попередніх уроках ви підготували витинанки, а зараз створіть композицію.
VІ. Самостійна робота.
VІІ. Презентація витинанок
– Витинанка – це давній і дуже цікавий вид мистецтва, що полягає у вирізуванні з паперу ножицями чи ножем різних візерунків, силуетів.
Підсумок уроку
– На Великдень ви підете до церкви. А знаєте, що треба класти до Великоднього кошика:
Загадки:
Із найкращого борошна
Мене матінка спекла,
Яєць, масла в мене клала.
Щоб пишніше виростала.
В великоднім кошику.
Погляньте, будь ласка,
Завжди величаюся і зовуся … (паска).
Ми – символ сонця золотого
Нас святили обов’язково.
Ми кольорові і кругленькі
З нами поводяться гарненько.
Зваріть і розмалюйте вміло,
Бо нас прибрати – велике діло.
Й легко беріть нас за боки
Ми дуже ніжні … (писанки).
Мій запах так лоскоче ніс,
Щоб відгадати просто дуже.
Ваш кошик гордо мене ніс
І я смакую всім вам друзі.
Я апетитна і смачненька,
А звуть мене в народі … (шинка).
Зелений чуб, сорочка білосніжна.
Немов солдат я на сторожі кошика,
Мене скуштуйте, вам не буде смішно.
Але без мене в церкву йти не можна.
Тож, не кажіть: ох, і пекучий він.
Бо я і є отой поважний … (хрін).
Біляста, розсипчаста.
На сварку – кажуть часто,
Але без мене смаку немає у яйці.
Я маю всюди бути, я помагаю людям.
Мене ви також взяли, чудово, молодці.
Отож, ви клали в кошик свій
Солону та потрібну…(сіль).
- Ось і добігає кінця наша подорож по Великодній Країні.
Рефлексія
- Чи справдились ваші сподівання?
Гра «Незакінчене речення»
- На уроці я дізнався…
- Я навчився…
Оцінювання
- Оцініть свою роботу на уроці.
Зміст роботи
|
Оцінювання
|
Я повторив раніше вивчений матеріал
(1-3 балів)
| |
Я висловлював свої думки (1-3 балів)
| |
Я плідно працював у парі (1-3 балів)
| |
Я зможу зробити висновки (1-3 балів)
|
- Як працювали на уроці допоможе нам Прислівник.
П – продуктивно
р – розумною
и – як? старанно
с – славно
л – люб’язно
і – інтелектуально
в – весело
н – наполегливо
и – як? чудово
к – Просто клас!
Дорогі діти! Я вдячна вам з роботу на уроці. Молодці!
Немає коментарів:
Дописати коментар